19/03/2024
خدمات آژانس های مسافرتی چیست؟

خدمات آژانس های مسافرتی چیست؟

خدمات آژانس های مسافرتی چیست؟

آژانس های مسافرتی براساس اینکه مجوز های مربوط به خود را از کدام سازمان کشور دریافت کرده باشند به سه دسته آژانس های بند الف، ب، پ تقسیم می شوند. آژانس های بند الف از سازمان هواپیمایی کشور CAOمجوز داشته و آژانس های بند ب از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بند پ نیز از سازمان اوقاف و حج و زیارت مجوز دریافت می کنند. در لیست آژانس های هواپیمایی در شیراز می توانید اطلاعات آدرس و شماره تماس این آژانس ها را مشاهده کنید

البته یک آژانس خدمات مسافرتی می تواند یک یا دو مجوز یا هر سه مجوز را همزمان دریافت کنند. برای دریافت هر یک از مجوزهای فوق ضوابط، قوانین و مقررات مرتبط با این سازمان ها را باید لحاظ کنید که مهم ترین و مشترک ترین آن ها عبارت اند از:

  • معرفی فردی به‌عنوان متقاضی دریافت مجوز که الزاما باید بر اساس ضوابط و قوانین سازمان مربوطه دارای تخصص و تجربه کافی در امور مربوط به نوع مجوز باشد.
  • معرفی مکان مناسب تاسیس آژانس که الزاما باید کاربری تجاری یا اداری داشته و حداقل بین پنجاه تا هفتاد متر مربع مساحت داشته باشد.
  • معرفی فردی به‌عنوان مدیر فنی که دارای گواهی‎نامه پایان دوره مدیر فنی از طرف سازمان مربوطه باشد و تجربه و تخصص کافی در حوزه کاری خود داشته باشد. در آژانس‌های بند «الف» مدیرعامل نمی‌تواند خود را تواما به‌عنوان مدیر فنی هم معرفی کند، ولی در آژانس‌های بند «ب و پ» مدیرعامل می‌تواند هم‌زمان مدیر فنی هم باشد.
  • سپردن ضمانت‌نامه‌های تعیین شده از طرف سازمان صادرکننده مجوز.
  • ارائه گواهی‌های مربوط به عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد به مواد مخدر و همچنین احراز صلاحیت فردی.

لازم به ذکر است اگر فردی که برای دریافت مجوز تاسیس آژانس به هر یک از سازمان‌های مربوطه مراجعه می‌کند بخواهد به تنهایی و بدون نیاز به شراکت اقدام به تاسیس و دریافت مجوز نماید (شخص حقیقی)، آژانس تحت عنوان دفتر خدمات مسافرتی و شخص دارای مجوز به‌عنوان مدیر دفتر خدمات مسافرتی شناخته می‌شود.

خدمات آژانس های مسافرتی چیست؟

خدمات آژانس های مسافرتی چیست؟

چارت سازمانی آژانس های مسافرتی:

امور مالی آژانس های مسافرتی

پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان یا سازمان‌های مربوطه برای تاسیس آژانس خدمات مسافرتی، شاید اولین و مهم‌ترین بخش آژانس پیش از شروع به‎کار، بخش امور مالی و حسابداری باشد که اصطلاحا از آن به‎عنوان “قلب آژانس” یاد می‌شود.

از آن‎جایی که راه‌اندازی آژانس مانند هر کسب‌وکار دیگر نیازمند سرمایه گذاری مناسب و پرداخت هزینه‌ها و امور مالی متفرقه اعم از اجاره یا خرید ملک، سپردن ضمانت‌نامه‌های مالی، انجام امور مربوط به ادارات دارایی و بستن دفاتر مالیاتی، خرید وسایل مورد نیاز برای راه‌اندازی آژانس و نظیر آن‌ ها است.

استخدام یا به‎کارگیری یک حسابدار آشنا به این موارد کمک موثر و شایانی به نظم دادن امور مالی می‌کند که این امر در روند شکل‎گیری آژانس در آینده اثرات خود را به نحو موثری نشان خواهد داد. بدیهی است تهیه و بکارگیری یک نرم‌افزار مناسب انجام امور آژانسی نیز می‌تواند در این رابطه کارگشا باشد.

فروش بلیط در آژانس های هواپیمایی

معمولا افرادی که دارای دوره فروش بلیت سیستمی را گذرانده اند در دو بخش فروش داخلی و خارجی که اصطلاحا به آن ها کانتر فروش گفته می شود. این افراد در ارائه خدمات به مسافران یاری می کنند.

مدیر فنی وظیفه نظارت بر نحوه فروش و ارتباط با مسافران کانترهای داخلی و خارجی و گرفتن گزارش فروش روزانه آن‌ها در پایان ساعت کار اداری و هماهنگی با بخش حسابداری به‌منظور تهیه گزارش فروش که اصطلاحا به آن “سلز (Sales)” گفته می‌شود و باید در نیمه و پایان هرماه میلادی تنظیم و به ایرلاین‎ها ارسال گردد را برعهده دارد. در این مقاله به این موضوع که خدمات آژانس های مسافرتی چیست؟ پرداخته پس با ما همراه باشید.

بخش اجرا و فروش تورهای گردشگری

در آژانس‌های بند «ب» که اساسا امور مربوط به گردشگری را عهده‌دار هستند، جریان امور کمی پیچیده‌تر است، به این معنی که این آژانس‌ها بسته به نوع فعالیت خود عمدتا به دو دسته آژانس‌های مجری مستقیم یا برگزارکننده تور (Tour Operator) که به‌نوعی حالت عمده فروش (Wholesaler) دارند و آژانس‌های زیرمجموعه فروشنده تور (غیرمستقیم) که به آن‌ها اصطلاحا آژانس‌های “فروش شناوری” یا خرده‌فروش (Retailer) گفته می‌شود تقسیم می‌شوند.

خدمات آژانس های مسافرتی چیست؟

خدمات آژانس های مسافرتی چیست؟

مراحل کلی اجرای تور

به‌طور کل پکیج کامل یک تور از موارد زیر تشکیل شده است:

  • وسیله نقلیه
  • مراسم استقبال و بدرقه و ترانسفر رفت و برگشت در مقصد تور
  • اقامت (غیر از تورهای یک‌روزه)
  • اخذ روادید (برای کشورهایی که ورود به آن‌ها نیازمند روادید است)
  • راهنمای تور و اجرای گشت شهری
  • ورودیه اماکن مورد بازدید
  • بیمه مسافرتی
  • برنامه سفر

ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *