18/04/2024
معرفی کویرهای ایران

معرفی کویرهای ایران

معرفی کویرهای ایران

سفر به کویرهای ایران یکی از زوایای طبیعت گردی محسوب می شود. طبیعت گردی فقط گشت و گذار در مناطق سرسبز و خوش آب و هوا نیست بلکه ایران مناظر گردشگری فراوانی دارد که می توانید از آنها بیشترین لذت را ببرید.

معرفی کویرهای ایران

در این مقاله 5 تا از بهترین کویر و دشت های زیبایی ایران که مقصد گردشگران ایرانی و خارجی است را به شما معرفی می کنیم.

کویر مرکزی ایران ( دشت کویر )

معرفی کویرهای ایران - دشت کویر

معرفی کویرهای ایران – دشت کویر

دشت کویر یا کویر مرکزی ایران به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض تقریبی ۳۲۰ کیلومتر و مساحت ۷۷٬۶۰۰ کیلومتر مربع به عنوان پهناورترین منطقه کویری در ایران شناخته می شود. این کویر در جنوب رشته کوه البرز در مرکز شمالی ایران قرار دارد.

کویر لوت

معرفی کویرهای ایران

دشت لوت

دشت لوت یکی از گرمترین نقاط زمین محسوب می شود این کویر بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده است. دشت لوت با مساحتی بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع حدود ۱۰ درصد از وسعت ایران را دربر گرفته ‌است. بیابان لوت، بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان نیز به ‌شمار می ‌رود.

طول آن حدود ۳۲۰ کیلومتر (۲۰۰ مایل) و عرض آن حدود ۱۶۰ کیلومتر (۱۰۰ مایل) است. بخش مرکزی دشت لوت در سال ‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ گرم‌ ترین نقطه در سطح کره زمین شناخته شد.

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن

در غرب دشت کویر و جنوب سمنان، کویری با تپه های شنی و باتلاق های نمکی مشاهده می شود که ریگ جن نام دارد.

به نظر می رسد این کویر بخشی از دشت کویر است. از آنجا که این منطقه به شدت از منابع آب دور است و هیچ گونه چاه و یا چشمه ای درون آن وجود ندارد یکی از خلوت ترین کویرهای جهان محسوب می شود.

کویر ابوزید آباد

معرفی کویرهای ایران

معرفی کویرهای ایران

کویر ابوزیدآباد بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال ابوزیدآباد و شمال شرقی کاشان است و از جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود. ابوزید نیز مثل هر تکه‌ دیگر از کویر، اوج زیبایی خود را در سکوت عمیق، لابه‌لای تپه‌های شنی داغ روانش و چشم‌اندازهای وسیع و بی‌نظیرش پنهان کرده است.

کویر ابوزید آباد به عنوان بخشی از کویر بزرگ ریگ و با نام محلی بیزُوی شناخته می شود. یکی از ویژگی ‌های جذاب کویر ابوزیدآباد، داستانها و افسانه‌ هایی است که توسط مردم محلی نقل می‌شود.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب آران و بیدگل در شمال شهرستان آران و بیدگل، در شهر کاشان قرار دارد. این کویر زیبا به همراه مناظر خارق العاده ای که دارد از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از بخش های غربی به کویر مسیله و دریاچه ‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از بخش های شرقی به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می ‌شود.

ارتفاع این کویر از سطح آبهای آزاد در حدود ۸۵۰ متر است. امنیت، دمای معتدل تر در مقایسه با مناطق بیابانی، جاذبه‌های گردشگری فراوان، تنوع گونه ‌های جانوری و پوشش گیاهی مناطق کویری، یک فضای بکر و جذاب برای گردشگری در این منطقه فراهم نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *